Jak Ci się wydaje – czy za jazdę w szkłach kontaktowych można dostać mandat? Owszem! Jak to możliwe? Wszystko zależy od niepozornego kodu znajdującego się w polach kolumny nr 12 prawa jazdy. Znajdują się tam liczbowe oznaczenia kodów i subkodów, które określają ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.
Na przykład, kod 01.01 oznacza nakaz jazdy w okularach natomiast 01.06 to obowiązek jazdy w okularach lub szkłach kontaktowych. Ta niewielka różnica może spowodować, że nasze spotkanie z Policją zakończy się mandatem.
Lista takich kodów jest długa i obejmuje m.in. zalecenia dla osób niedosłyszących, niepełnosprawnych i wymagania odnośnie specyficznego wyposażenia samochodu.
Warto zapoznać się z kodami umieszczonymi w posiadanym prawie jazdy, ponieważ niestosowanie się do tych zaleceń grozi mandatem. Poniżej przedstawiamy najciekawsze z nich:
01 – wymagana korekta lub ochrona wzroku:
01.01 – okulary,
01.02 – soczewki kontaktowe,
01.03 — szkła ochronne,
01.04 — szkło matowe,
01.05 — przepaska na oko,
01.06 – okulary lub szkła kontaktowe,
02 – wymagana korekta słuchu:
02.01 — aparat słuchowy jedno uszny,
02.02 — aparat słuchowy obu uszny,
03 — wymagane używanie protez narządu ruchu podczas jazdy:
03.01 — proteza/szyna ortopedyczna kończyny górnej,
03.02 — proteza/szyna ortopedyczna kończyny dolnej,
05 – wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu
05.01 – jazda tylko przy świetle dziennym,
05.04 — jazda z prędkością nie większą niż narzucona,
05.03 – jazda bez pasażerów,
05.05 — jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
05.06 — bez prawa ciągnięcia przyczepy,
05.07 – bez prawa jazdy po autostradach,
05.08 – zakaz spożywania alkoholu,
10 — wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
10.01 — ręczna zmiana biegów,
10.02 — automatyczna zmiana biegów,
10.03 — zmiana biegów sterowana elektronicznie,
10.04 — regulowana dźwignia zmiany biegów,
10.05 — bez przekładni dodatkowej,
15 — wymagana modyfikacja sprzęgła:
15.01 — regulowany pedał sprzęgła,
15.02 — sprzęgło sterowane ręcznie,
15.03 — sprzęgło automatyczne,
15.04 — składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą,
20 — wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
20.01 — regulowany pedał hamulca,
20.02 — powiększony pedał hamulca,
20.03 — pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
20.04 — pedał hamulca pod całą stopę,
20.05 — wychylny pedał hamulca,
20.06 — ręcznie sterowany hamulec roboczy,
20.07 — maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
20.08 — maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
20.09 — regulowane sterowanie hamulca postojowego,
20.10 — elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
20.11 — nożny hamulec postojowy,
20.12 — składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
20.13 — hamulec obsługiwany kolanem,
20.14 — elektrycznie sterowany hamulec roboczy,
25 — wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
25.01 — regulowany pedał przyspieszenia,
25.02 — pedał przyspieszenia pod całą stopę,
25.03 — wychylny pedał przyspieszenia,
25.04 — przyspieszenie sterowane ręcznie,
25.05 — przyspieszenie sterowane kolanem,
25.06 — serwoprzyspieszacz,
25.07 — pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
25.08 — pedał przyspieszenia po lewej stronie,
25.09 — składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą,
30 — wymagane modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
30.01 — pedały równoległe,
30.02 — pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
30.03 — przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
30.04 — pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
30.05 — składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
30.06 — wypiętrzona podłoga,
30.07 — przegroda z boku pedału hamowania,
30.08 — przegroda na protezę z boku pedału hamulca,
30.09 — przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
30.10 — podparcie pięty/nogi,
30.11 — elektryczne sterowanie hamowania i przyspieszenia,
35 — wymagane modyfikacje urządzeń sterowania,
35.01 — urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
35.02 — urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów,
35.03 — urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
35.04 — urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
35.05 — urządzenia sterowania obsługiwane bez puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia,
40 — wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
40.01 — zwykły układ kierowania ze wspomaganiem,
40.02 — układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
40.03 — układ kierowniczy z systemem rezerwowym,
40.04 — wydłużona kolumna kierownicy,
40.05 — zmodyfikowana kierownica,
40.06 — wychylne koło kierownicy,
40.07 — pionowe koło kierownicy,
40.08 — poziome koło kierownicy,
40.09 — kierowanie nożne,
40.10 — alternatywny system kierownicy,
40.11 — gałka na kierownicy,
40.12 — szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
40.13 — ze stawem szynowym,
42 — wymagane modyfikacje lusterek:
42.01 — zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
42.02 — zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
42.03 — dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
42.04 — panoramiczne wewnętrzne lusterko,
42.05 — lusterko do obserwacji martwych pól,
42.06 — elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterka,
43 — wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
43.01 — fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
43.02 — fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
43.03 — fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
43.04 — fotel kierowcy z podłokietnikiem,
43.05 — wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
43.06 — regulacja pasa bezpieczeństwa,
43.07 — pas bezpieczeństwa szelkowy,
Źródło: prawko.pl
https://prawko.pl/tajemnicze-kody-w-prawie-jazdy-nie-znasz-mozesz-zaplacic-mandat/