W pierwszej części artykułu omówiliśmy obowiązki i ograniczenia młodego kierowcy po wejściu w życie nowych przepisów. W tej części artykułu skupimy się na kierowcach z dłuższym stażem, ale także na możliwościach jakie dawać będzie CEPIK 2.0.
Koniec z redukowaniem punktów karnych
Mające wejść w życie nowe przepisy nieco inaczej niż dotychczas kształtują konsekwencje gromadzenia punktów karnych. Po pierwsze nie będzie już możliwości ich zmniejszenia. Obecnie, kierowcy z dłuższym stażem mogą uczestniczyć w specjalnych szkoleniach organizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, dzięki którym istnieje możliwość usunięcia ze swojego konta 6 punktów karnych. Największym problemem w tym przypadku może być cena takiego szkolenia ( 300-500zł ) oraz fakt, że można je odbywać jedynie raz na 6 miesięcy. Aktualnie, po uzyskaniu 24 punktów, kierowcy zostaje odebrane prawo jazdy. Po wejściu w życie nowych przepisów kierowca, który przekroczy 24 punkty karne, nie straci prawa jazdy, a jedynie zostanie skierowany przez starostę na kurs reedukacyjny związany z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Kurs będzie organizowany przez WORD za opłatą w wysokości 500 zł i obejmować będzie 28 godzin szkolnych – po 45 minut realizowanych przez cztery dni powszednie.
Już samo uczestnictwo we wszystkich zajęciach kursu pozwoli uzyskać zaświadczenie o jego ukończeniu. Należałoby dostarczyć je do wydziału komunikacji w terminie sześciu tygodni od otrzymania skierowania na kurs (liczy się data doręczenia). Nie przedłożenie zaświadczenia w tym terminie skutkować będzie zatrzymaniem prawa jazdy. Sam kurs należy odbyć w ciągu miesiąca od doręczenia decyzji o skierowaniu. Ponowne zgromadzenie 24 punktów w okresie pięciu lat od odbycia kursu skutkować będzie całkowitym cofnięciem prawa jazdy.
Nowe usługi w CEPIK 2.0
Przepisy, które wejdą w życie w czerwcu przewidują szereg nowych funkcjonalności systemu CEPiK. Pojawić się ma np. możliwość otrzymywania mailowych powiadomień o:
- ważności dokumentu potwierdzającego uprawnienia,
- ważności badań lekarskich,
- popełnionych naruszeniach w ruchu drogowym,
- mandatach i terminach ich płatności,
- końcu okresu próbnego,
- terminach związanych z uprawnieniami użytkownika.
Dysponując natomiast numerem ewidencyjnym instruktora uzyskamy dostęp do:
- zakresu posiadanych przez instruktora uprawnień,
- informacji o liczbie osób przeszkolonych przez instruktora,
- informacji o średnim czasie, jaki upłynął od zakończenia kursu do przekazania do ewidencji informacji o pozytywnym wyniku egzaminu,
- informacji o zdawalności egzaminów przez kursantów przeszkolonych przez instruktora.
Z kolei podając w systemie numer ewidencyjny ośrodka szkolenia kierowców, będzie można uzyskać informacje takie jak:
- nazwa ośrodka szkolenia kierowców lub innej jednostki prowadzącej szkolenie,
- siedziba ośrodka szkolenia kierowców lub innej jednostki prowadzącej szkolenie,
- numer ewidencyjny ośrodka szkolenia kierowców lub innej jednostki prowadzącej szkolenie,
- zakres szkoleń przeprowadzanych przez ośrodek szkolenia kierowców lub inną jednostkę prowadzącą szkolenie,
- data wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców lub data wpisu do ewidencji jednostek prowadzących szkolenie,
- liczba przeszkolonych,
- liczba szkód lub wypadków spowodowanych przez osoby przeszkolone w ośrodku szkolenia kierowców lub innej jednostce prowadzącej szkolenie,
- statystyki dotyczące liczby wykroczeń popełnianych przez osoby przeszkolone w ośrodku szkolenia kierowców lub innej jednostce prowadzącej szkolenie,
- zdawalność egzaminów w danym ośrodku szkolenia kierowców lub innej jednostce prowadzącej szkolenie,
- średni czas, jaki upłynął od zakończenia kursu do przekazania do ewidencji informacji o pozytywnym wyniku egzaminu.